Zwemmen met dolfijnen! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu Zwemmen met dolfijnen! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu

Zwemmen met dolfijnen!

Door: Jip Leendertse

Blijf op de hoogte en volg Jip

24 Februari 2015 | Australië, Melbourne

Zoals ik in mijn vorige blog al zei organiseert de universiteit veel mogelijkheden om meer van Melbourne en omgeving te zien voor lage prijzen. Deze trips zijn zo goedkoop omdat ze gesponsord worden door de universiteit en door de overheid. Als student betaal je over het algemeen iets minder dan de helft van de normale prijs. Op vrijdag 20 februari organiseert de universiteit een trip om te gaan zwemmen met zeehonden en dolfijnen voor slechts $40. Dit lijkt mij ontzettend gaaf en ik heb me er dan ook voor opgegeven. Die ochtend verzamelen we om half zeven ’s ochtends bij de universiteit om in een busje naar Queenscliff gereden te worden. Na ongeveer anderhalf uur rijden komen we aan in de haven van Queenscliff, het is dan nog bewolkt en zelfs redelijk fris. Daar aangekomen krijgen we wetsuits en snorkels voordat we aan boord gaan. Na een stuk gevaren te hebben komen we bij een soort dam in het midden van het water aan. Hier is men ooit begonnen met het bouwen van een fort als verdedigingsmechanisme maar als gevolg van verbeterde techniek is deze nooit af gemaakt. De dam is een plek geworden waar veel vogels zich ophouden en hun uitwerpselen zorgen voor veel voedingsstoffen en daarmee veel waterleven. We snorkelen hier een tijdje rond en ik ben ontzettend onder de indruk. Ontzettend mooi koraal, veel verschillende soorten vissen, een rog en zeesterren.

Hierna gaan we weer aan boord om door te varen naar de plek waar de zeehonden verblijven. Dit is een soort van oud lichtbaken in het midden van de baai, bij het lichtbaken aangekomen stinkt het ontzettend. Hier verblijven de mannelijke zeehonden die uit de kolonie verjaagd zijn en die ruiken niet bepaald heerlijk. Als we hier aankomen, krijgen we te horen dat er verderop dolfijnen zijn gespot, het bezoek aan de zeehonden wordt dus even uitgesteld. Na een paar minuten zien we inderdaad de eerste dolfijnen, supergaaf! De boot haalt de dolfijnen in en positioneert zichzelf in hun baan. Vervolgens mogen er 10 mensen het water in die een touw vasthouden om zo bij de boot te blijven. Dan is het door je snorkel naar beneden kijken en wachten tot de dolfijnen voorbij zwemmen. Vervolgens haalt de boot de dolfijnen weer in en herhaalt het proces zich.Terwijl ik op de dolfijnen aan het wachten ben zie ik opeens een grote vis onder mij zwemmen. Het duurt een paar seconden voordat ik me realiseer dat het geen vis is, het is een dolfijn! Vlak daarna zwemmen we er nog een aantal voorbij, een heel gaaf gezicht! Ook vanuit de boot is het genieten er zwemmen wel 20 dolfijnen rond de boot en het is een spectaculair gezicht. Als de boot wat sneller vaart beginnen de dolfijnen in de golven achter de boot en rond de boeg te spelen. We zien ze rondjes draaien, springen en heen en weer schieten. Ik sta bij de punt van de boot en kan alles goed zien en de dolfijnen vanaf minder dan een meter afstand filmen. Dit is echt een supergave ervaring! Na een tijd met de dolfijnen gevaren te hebben gaan we terug naar de zeehonden. De gids vertelt dat als we naar beneden duiken en in het water rondjes draaien en andere figuren zwemmen de zeehonden dit soms na gaan doen. Als we in het water zijn besluit ik dit te proberen en inderdaad! Er is een zeehond die naast mij precies hetzelfde doet als ik, totdat ik weer lucht moet gaan happen. Dit is echt fantastisch, we komen ontzettend dicht bij de zeehonden en zwemmen echt met ze. De zeehonden reageren zelfs op jouw bewegingen als je naar beneden duikt. Na een tijdje is het helaas uit met de pret omdat de boot terug naar de haven gaat. Het weer is inmiddels fantastisch, warm en zon! Op de terugweg krijgen we de mogelijkheid om aan een touw achter de boot te hangen en zelf te proberen om als een dolfijn door het water te gaan, erg leuk! Dit was echt een super ervaring! Op de terugweg stoppen we in Queenscliff zelf om te lunchen, ik eet overheerlijke fish en chips. Hier gebruiken ze echter geen kabeljauw maar een soort haai, de zogeheten ‘Gummy Shark’!

Voor de universiteit maak ik de week erna een filmpje over mijn eerste week in Melbourne, ik had hier namelijk een beurs van $1000 mee kunnen winnen. Deze prijs zal ik uiteindelijk helaas niet winnen. Ik heb het filmpje bij dit reisverhaal toegevoegd omdat veel van de beelden afkomstig waren van de trip naar de Great Ocean Road en van de dolphin swim. Misschien hebben jullie het al gezien omdat het op Facebook staat maar zo niet dan is het misschien leuk om te kijken!
Die avond gaan we met de groep mensen die ik op de Great Ocean Road heb leren kennen uit. Het doel is om naar een dakterras/club te gaan. Het is nog steeds erg warm dus daarom heb ik mijn korte broek aan. Ik blijk hiermee niet naar binnen te mogen dus terug naar het hostel en omkleden. Met een lange broek en overhemd aan kom ik wel naar binnen, het dakterras is nu echter vol. We blijven dus eerst een tijdje beneden in de bar. Even later gaat het dakterras open en ga ik hier met een paar mensen heen, een aantal anderen gaan naar de volgende bar. Een biertje kost $9, ik vind dit in het begin erg duur. Inmiddels ben ik er echter wel achter dat dit in Melbourne een normale prijs is. De locatie van het dakterras is fantastisch, midden in het centrum van de stad op het dak van een gebouw.

Op zaterdag ben ik een week in Melbourne en ik voel me al een stuk beter op mijn gemak hier. Ik heb veel aardige mensen leren kennen en dat scheelt ontzettend. Ik mis Nederland en vooral Laura wel erg maar ik ben continu leuke dingen aan het doen en deze afleiding zorgt er wel voor dat het makkelijker is om hiermee om te gaan. Het weer is vandaag erg goed en we besluiten daarom om met een groep naar het strand te gaan. Ik ga met Mari en met Michael (deze Michael komt uit Denemarken) naar het strand van St Kilda. Onder andere Sarah en Daphne zijn ook op het strand en we sluiten aan bij hun groep. Het strand van st Kilda grenst aan het water van de Port Philip Bay, deze baai heeft slechts een kleine verbinding met de oceaan en qua golven is het water dus vrij rustig. Na een lekkere dag op het strand gaan we weer terug naar het centrum. Samen met Mari eet ik bij Nando’s een soort Mexicaan/Spaans achtige restaurantketen die hier in Melbourne veel voorkomt. Terwijl we aan het eten zijn wordt het weer opeens snel minder, het begint te gieten. Gelukkig zijn we dicht bij het hostel en komen we daar nog enigszins droog aan. Die avond is ‘White Night’, een groot festival in de stad waarbij door de hele stad verspreid gebouwen verlicht zijn en er van 7 uur ’s avonds tot 7 uur ’s ochtends feest in de stad is. We spreken met een groep af bij RMIT village, een studentenhuis waar veel buitenlandse studenten verblijven. Hier drinken we eerst een paar biertjes en daarna gaan we de stad in. Omdat ik zo lang ben word ik het volgpunt van de groep, ik ben goed te vinden in de drukte. We bekijken een mooie lichtshow in de stadsbibliotheek en lopen wat rond door de drukke straten. Hierna gaan we een tijdje naar een club in Melbourne Central, een centraal gelegen winkelcentrum. Als laatste bekijken we ook Federation Square met de lichten daar, dit is niet heel bijzonder en het is al behoorlijk laat. Omdat ik vlak bij mijn hostel ben, besluit ik naar bed te gaan. De volgende ochtend moet ik namelijk al voor 10 uur uitchecken om te gaan verhuizen.

Als ik zondagochtend opsta ben ik nog erg moe en nog niet helemaal scherp. Ik pak mijn tassen en check mijn spullen uit bij de receptie. Ik heb geen zin om met twee tassen tegelijk de hele stad door te lopen en breng daarom eerst één tas naar het bagage depot. Ik neem de tram in de gratis zone maar let niet goed op en realiseer me niet dat ik een halte te ver ga en de tram de gratis zone verlaat. Opeens staat de tram vol met controleurs, ik heb dan nog steeds niet door dat we de gratis tramzone uit zijn. Ik probeer dit aan de controleurs uit te leggen maar de vrouw is onverbiddelijk, ik krijg de keuze om of nu 75 dollar te betalen of om later 217 dollar te betalen en te hopen dat de boete wordt kwijtgescholden. Ik besluit voor de eerste optie te gaan aangezien ik zelf niet goed opgelet had. Hierna haal ik ook mijn andere tas op en ik breng ook deze naar mijn kamer toe, vervolgens ga ik naar het winkelcentrum om beddengoed te kopen, dit was namelijk niet op de kamer aanwezig. Vandaag wordt ook het Chinese nieuwjaar gevierd. Ik bekijk de traditionele optocht met de draak in Chinatown en op veel plekken wordt knalvuurwerk afgestoken. Het lijkt in Melbourne wel alsof er elk weekend, elke dag wel een festival of andere activiteit gaande is. Beter gezegd, het lijkt niet alleen zo, het is zo! Het is een ontzettend levendige stad en het is daarom een super plek voor studenten! Sarah en Daphne sturen dan een bericht dat ze op een dakterras zijn waar leuke muziek gedraaid wordt. Ik heb verder geen plannen dus ik ga daar ook heen. Na hier een tijdje gechilld te hebben gaan we naar RMIT village om te zwemmen in het zwembad daar. Hierna loop ik terug naar mijn kamer, de village ligt op ongeveer vijf minuten lopen van mijn kamer dus dit is gelukkig niet ver.

Op maandag word ik wakker en er is een mooie blauwe hemel, het ziet er naar uit dat dit een mooie dag gaat worden! Ik bedenk dat het wel leuk is om naar het strand te gaan en spreek af om dit met Samu, Guillermo, Kate en Chloe te doen. Als de plannen zijn gemaakt komen er echter wolken tevoorschijn. We besluiten toch naar St Kilda te gaan en dan af te wachten of het weer opklaart. Als het koud blijft kunnen we altijd een cafeetje in is ons idee. Daar aangekomen blijft het weer slecht, we komen langs een pizzeria waar ze goedkoop bier hebben en besluiten hier te gaan zitten. Albin (Zweeds), een vriend van Kate en Chloe is er ook bij. We zitten vanaf twee uur ongeveer vier uur bij deze pizzeria en het is erg gezellig. De pizza en het bier smaken erg goed. Hierna besluiten we naar het strand te lopen, in het water zijn veel kitesurfers te zien. Met de harde wind gaan ze erg snel en een aantal maken ook gave hoge sprongen. Op het strand besluiten Guillermo en Chloe een zandkasteel te gaan bouwen en al snel zijn we hier alle zes fanatiek mee bezig. Als de avond begint te vallen ga ik weer met de tram terug naar huis. Ondanks dat het weer tegenviel was het een gezellige dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jip

Deze keer hou ik een blog bij over mijn belevenissen in Nieuw Zeeland en Australië. Ik reis eerst twee weken door Nieuw Zeeland om daarna een half jaar in Melbourne te gaan studeren.

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 56386

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 04 Augustus 2015

Semester in Australië

03 Augustus 2010 - 30 November -0001

Highschool year!

Landen bezocht: