Formule 1!!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu Formule 1!!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu

Formule 1!!!

Door: Jip Leendertse

Blijf op de hoogte en volg Jip

18 Maart 2015 | Australië, Melbourne

Op donderdag 12 maart ga ik ’s ochtends naar de bibliotheek om daar te studeren. Vervolgens ga ik rond 12 uur naar Bowen Street. RUSU, de studentenorganisatie van RMIT, organiseert hier namelijk elke donderdag een gratis BBQ met gratis drinken (bier). Dit is natuurlijk een aantrekkelijk aanbod dus het wemelt hier van de studenten, opvallend is het grote aantal uitwisselingsstudenten. Ons budget kan wel eens een keer iets gebruiken dat gratis is! Die avond heb ik met Chloe, Kate en Albin op het strand in St. Kilda afgesproken om daar te beachvolleyballen. Er wordt daar elke donderdag een toernooitje georganiseerd en wij doen mee als de ‘International Globetrotters’. We weten zelfs een aantal partijtjes te winnen en na afloop drinken we nog een biertje en eten we een pizza in het restaurant dat hier naast het strand ligt. Albin heeft ook een fiets en we fietsen daarna samen terug naar de stad. Als ik eenmaal thuis ben ga ik koken, ik heb kangoeroe worstjes gekocht en ik eet couscous met kangoeroe!

De volgende ochtend moet ik erg vroeg opstaan, ik ga namelijk weer op een RMIT link trip en deze keer ga ik vissen! We verzamelen om 6.30 in de haven van St Kilda en dit is ruim een half uur fietsen vanaf mijn kamer. We gaan vervolgens de zee op in een mooie boot en vanaf hier zien we de zon opkomen met Melbourne in de voorgrond, een mooi gezicht. Het vissen zelf is leuk, we vangen aan de lopende band kleine ‘Red snappers’ en ‘Flatheads’. Helaas is het formaat niet ontzettend groot maar toch blijft het een lekker ontspannen ochtend vissen. De golven zorgen voor veel deining en de boot is flink aan het wiebelen, heerlijk! Als we na het vissen weer in de haven zijn eten we worstjes en hamburgers van de barbecue als lunch. Er waren een paar bovenmaatse visjes gevangen en iedereen kan dus ook een klein stukje verse vis proeven. Hierna fiets ik weer naar huis om nog even een uurtje te slapen voor ik naar college ga. In mijn Introduction to Australian Society college hebben we het vandaag over immigratie in Australië, als onderdeel hiervan bezoeken we ook het Melbourne immigratie museum.

Melbourne is een ontzettend multiculturele stad waar meerdere culturen in harmonie naast elkaar leven en dat is een van mijn favoriete dingen aan deze stad, ik krijg niet het gevoel dat discriminatie hier een issue is. In het immigratiemuseum is echter duidelijk te merken dat dit niet op alle vlakke het geval is. De immigratieregelingen uit de geschiedenis van Australië waren vaak enorm discriminerend met als meest kenmerkend voorbeeld de ‘White Australia Policy’. Voor dit vak moesten we ook een blog over dit onderwerp schrijven. Deze is te vinden op . Die avond ga ik met RMIT link naar het uitzichtdek van de Eureka Tower, het hoogste gebouw van Melbourne. We hebben een schitterend uitzicht en vanaf het buitengedeelte zijn de motoren van de raceauto’s op het circuit in Albert Park al te horen. We blijven hier om de zonsondergang te kijken en ook dit is ontzettend mooi.
Vervolgens gaan we naar Chloe’s huis om hier op het dakterras een drankje te doen. Vanaf het dakterras is het uitzicht over de nachtelijke skyline van Melbourne erg mooi, dit is geen slechte plek om te wonen! We doen een aantal spelletjes en de twee teams komen neer op de Amerikanen tegen de rest. De rest zijn Mads en Søren (Denenmarken), Samu (Finland), Albin (Zweden), Guillermo (Venezuela) en ik. We kiezen ervoor om een onnodig moeilijkere variant van het spel te doen aangezien dit de Scandinavische stijl is. Sindsdien is het traditie om af en toe heel hard ‘Scandinaviaaaaa’ te roepen. Vervolgens gaan we nog uit in het centrum van Melbourne waar de gezellige avond voortduurt.

Op zaterdagochtend sta ik wederom redelijk vroeg op voor een trip met RMIT link, deze keer gaan we naar de Mornington Peninsula om daar de hotsprings en het nationale park te bezoeken. Na ruim 2 uur rijden komen we bij de eerste stop van de trip aan, een schitterend stukje kust waar we over de rotsen lopen. We blijven hier helaas maar een klein uurtje, het was zo mooi dat ik graag langer was gebleven, voor mij was dit het hoogtepunt van de trip. Vervolgens stoppen we weer even bij de aardbeienboerderij waar we ons tegoed doen aan de gratis ‘proefaardbeien’. De bus rijdt dan door naar de Mornington hotsprings, dit is een grote verzameling aan warm en koud water baden die allemaal op een heuvel liggen. Het is lekker ontspannend en ook gezellig omdat we met een groep leuke mensen zijn. Er is een wandeling over allerlei stenen die je voeten op een dusdanige manier zouden moeten prikkelen dat het ontspannend werkt. Deze wandeling doet een beetje pijn aan mijn voeten maar is desondanks wel erg prettig en ik loop hier dan ook meerdere keren over heen en weer. De dag in Mornington is dan alweer ten einde en we gaan met de bus terug naar Melbourne. Ik ga redelijk op tijd naar bed want de volgende dag wil ik fit zijn voor de Formule 1.

Op 15 maart opent het Formule 1 seizoen namelijk met de Grand Prix van Melbourne, deze wordt gehouden in Albert Park en ik heb samen met een flink aantal vrienden tickets gekocht! Zoals jullie misschien weten ben ik niet de grootste autofanaat maar hier heb ik wel echt veel zin in. We verzamelen ruim voor de start van de race voor het huis van Albin om vandaaruit naar het circuit te lopen. We hebben vooraf gezocht naar wat goede plekken zouden zijn en hebben 2 opties in gedachten. Beide opties lijken te voldoen aan onze eisen: een bocht zodat de auto’s moeten remmen en een groot scherm zodat we de rest van de race ook kunnen volgen. We besluiten op te splitsen om zo de beste plek te vinden en Samu en ik vinden een goede plek in bocht… We bellen de rest om hier ook heen te komen en zitten hier uitendelijk met ruim 10 uitwisselingsstudenten. Voordat de Formula 1 begint zijn er nog een aantal andere autoraces om iedereen in de stemming te krijgen, in een deel van Albert Park wordt een concert gehouden en er zijn allerlei etenskraampjes en verkooptentjes van de verschillende teams. Ik had hoge verwachtingen van de sfeer rond de race en deze worden meer dan waargemaakt.

Uiteindelijk is het dan zo ver, de race gaat bijna beginnen. We zijn onder andere met mensen uit Venezuela, Zweden, Finland, Duitsland en uit al deze landen komt er een coureur. Iedereen support dus verschillende coureurs en dat maakt de race ook wel interessanter. Zelf kijk ik natuurlijk vooral naar Max Verstappen, het 17e jarige megatalent dat zijn debuut maakt. Tijdens de race app ik regelmatig met Hans die in Nederland vroeg is opgestaan om te kijken, erg leuk! Het gebulder van de motoren doet pijn aan je oren zonder oordopjes. Gelukkig heb ik die gekocht en met oordopjes in geniet ik van de race. Hamilton wint de race op een zeer overtuigende manier maar helaas valt Max na een goede race met pech uit. Na afloop van de race gaan de hekken open en lopen we over het parcours terug. Het is goed te zijn hoe het rubber sporen achter laat op de weg! Die avond staan er kangoeroeburgers op het menu en deze smaken prima!

Die maandag lunch ik na de colleges gezellig met Albin om vervolgens huiswerk te gaan maken. Ik heb een beetje last van mijn rug en doe uitgebreid oefeningen, ook besluit ik om dit consequenter en uitgebreider gaan doen, waardoor het nu een stuk beter gaat met mijn rug. Verder ga ik die avond op zoek naar een betaalbare duikcursus. Het lijkt me ontzettend gaaf om mijn duikbrevet te halen en dit is hier aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. Daarnaast kan ik met een duikbrevet bij de Great Barrier Reef duiken!
Dinsdagochtend boek ik de duikcursus die ik gevonden had, op 7 en 8 mei ga ik proberen mijn duikbrevet te halen! Vervolgens ga ik naar de universiteit waar we een interessant college Environmental Economics krijgen. Het valt mij op dat er op een aantal gebieden wat overlap is met Global Political Economy beide vakken bespreken vergelijkbare concepten wat het voor mij makkelijker maakt om alles te begrijpen. Na het college doe ik boodschappen bij de Queen Victoria Market. Het is vandaag 17 maart en dus St Patricks Day. We gaan met een groepje de kroeg in om dit te vieren en een gezellige avond te hebben. Met Albin drink ik een Guinness, want het is tenslotte een Ierse feestdag. Deze Guinness smaakt echter totaal niet naar Guinness en is nog minder smakelijk dan een normale Guinness. De avond zelf is wel erg gezellig!

  • 26 April 2015 - 17:28

    Peter:

    Da's weer een mooi rijtje belevenissen. En bijzonder dat je t debuut van Max Verstappen mee hebt gemaakt!

  • 26 April 2015 - 18:10

    Leni Leendertse:

    Geweldig,wat je allemaal beleefd,Jip!
    Om nooit te vergeten,en maar lekker eten.
    Bedankt,fijn dat ik het ook kan volgen met de mooie foto's en je verhaal.
    Liefs van Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jip

Deze keer hou ik een blog bij over mijn belevenissen in Nieuw Zeeland en Australië. Ik reis eerst twee weken door Nieuw Zeeland om daarna een half jaar in Melbourne te gaan studeren.

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 56502

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 04 Augustus 2015

Semester in Australië

03 Augustus 2010 - 30 November -0001

Highschool year!

Landen bezocht: