Surfen - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu Surfen - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu

Surfen

Door: Jip Leendertse

Blijf op de hoogte en volg Jip

24 April 2015 | Australië, Melbourne

Op zaterdagochtend 18 april ga ik met Clémence en Michael naar de Fitzroy markt. Deze wordt elke derde zaterdag van de maand georganiseerd en op Facebook hebben ontzettend veel mensen aangegeven hiernaartoe te gaan. Ik heb dan ook hoge verwachtingen, maar als we er aankomen valt het eigenlijk behoorlijk tegen. Het overgrote deel van de spullen die verkocht worden zijn tweedehands kleren maar we besluiten toch wat rond te snuffelen. Tussen alle troep kom ik tot mijn verbazing een verborgen juweeltje tegen. Dit gaat om een leren dagboek met perkamentachtig papier, het ziet eruit als een Lord of the Rings dagboek. Toen ik in Nieuw Zeeland bij Ruben was, liet hij mij zijn reisdagboek zien. Dit zag er vergelijkbaar uit en hij schreef niet zelf in het dagboek maar gaf het in plaats daarvan aan mensen waar hij mee reisde. Dit leverde een aantal schitterende verhalen op en toen ik het dagboek hier op de Fitrzroy markt zag besloot ik definitief dat ik zijn idee ging kopiëren. Van het rondlopen krijgen we allemaal honger en we besluiten om te gaan lunchen. Met mijn nieuwe aankoop op zak lopen we door Fitzroy richting Moor street.

Tijdens de fietstour door Melbourne zag ik hier een heel leuk restaurantje dat gerund wordt vanuit een oude caravan. We gaan hierheen om te lunchen en dit is een super beslissing. Er schijnt een lekker warm zonnetje waardoor we buiten kunnen zitten. Het eten is erg lekker en er hangt een fantastische ambiance. Na de lunch besluiten we wat verder door Fitzroy te struinen en nu lopen we naar Smith Street. We zien nog een aantal leuke restaurantjes en brunch zaakjes die we later nog een keer willen proberen. In Smith Street zijn er ook een heleboel outlet winkels van bekende outdoor merken als Icebreaker en Kathmandu. De merino kleding die ik in Nieuw Zeeland gekocht heb bevalt super en ik besluit dan ook even bij de Icebreaker winkel te kijken. Ik koop een vest en voor zowel pappa als mezelf een broek die we aankunnen als warme bassislaag bij het schaatsen. Op de terugweg stoppen we bij Messina, dit schijnt de beste ijszaak in Melbourne te zijn en het ijs is inderdaad verrukkelijk! Die avond ga ik met onder andere Albin, Kate en Guillermo naar Chloe toe. Het is haar verjaardag en dat moet natuurlijk gevierd worden. We drinken eerst wat bij Chloe thuis en gaan vervolgens met de taxi naar Chapel street waar we een erg leuke avond hebben. Als we ’s nachts terug naar huis gaan besluiten Albin en ik wat geld te besparen en we lopen terug naar Chloe’s appartement om vervolgens naar huis te fietsen. De afstand valt iets tegen maar het is ook wel interessant om een keer ’s nachts door Melbourne te lopen.

Op zondag slaap ik vervolgens goed uit om daarna eerst een paar uur te studeren. Vervolgens ga ik met Hunter naar de markt om boodschappen te doen en we kopen onder andere twee mooie stukken zalm. Die avond bakken we de zalm in de village, dit lukt goed en het resultaat is om te smullen! Op maandag ga ik eerst naar de college’s en bij entrepreneurial process ben ik deze week aan de beurt voor mijn Q&A. Dit zijn discussies waar we vanuit een bepaalde rol een case study moeten bespreken. De case study sluit altijd aan op de situatie van een fictieve ondernemer. Mijn rol in de Q&A is die van prof. Dr. Clever Dick (vraag me niet hoe de docent op de naam gekomen is…), een Harvard professor in ondernemingsmanagement. De Q&A verloopt prima en ik krijg uiteindelijk een 8,5 als cijfer voor de Q&A en het verslag dat we als voorbereiding moesten schrijven.

Die middag ga ik hardlopen rond de Fitzroy gardens en het valt me op dat er een soort openlucht concertje bezig is in het park. De mensen die hier op af komen hebben veelal alternatieve kleding en het ziet er gezellig uit. Terwijl ik door het park ren ruik ik opeens een zeer sterke specifieke geur. Het concert is blijkbaar een hippie concert en er wordt zoveel geblowd dat er zelfs een rookwalm tussen de mensen en de bomen hangt. Het ziet eruit alsof iedereen het goed naar zijn/haar zin heeft. Die avond ga ik met Guillermo bij Brandon langs om te chillen, we drinken hier een paar biertjes en gaan daarna naar de Workshop. Dit is een bar in dezelfde straat en we drinken hier ook nog een biertje. Dinsdag ga ik na afloop van het college naar de village om daar pasta carbonara te koken. Nadat Guillermo en Matias dit eerder gedaan hebben geef ik nu mijn interpretatie aan het gerecht en ik ben tevreden met het resultaat, het smaakt prima! Ik heb teveel gekookt dus ook de volgende dag kan ik weer pasta carbonara eten!

Op woensdag 22 april begin ik aan een surf tweedaagse, ik ga zowel woensdag als donderdag met vrienden surfen. Op woensdag huren Tom, Anna, Yet-Huy, Sassi, Becca en ik een grote auto om hiermee naar Torquay te rijden. We huren de surfborden van de surfclub en moeten dus zes surfborden in de auto krijgen. In de door ons gehuurde auto kunnen de stoelen echter niet omlaag. Dit betekent dat de surfborden niet in de auto zouden passen. Gelukkig blijkt Avis nog een andere grote auto te hebben waarmee dit wel kan. Vervolgens rijden we naar het huis waar de surfborden zijn. Anne Schipper (studeert ook aan de UU) is thuis en zij neemt onze betaling en borg in ontvangst. Met wat gepuzzel krijgen we alle surfborden in de auto en gaan we op pad naar Torquay! Na ruim anderhalf uur komen we hier aan en kunnen we gaan surfen! Het is heerlijk om op een doodnormale woensdag aan het surfen te zijn in Australië. De golven zijn sterk genoeg maar doordat het hard waait komen er veel golven kort achter elkaar langs. Dit zorgt ervoor dat we flink tegen het water moeten vechten maar het surfen zelf gaat goed. We filmen het surfen ook nog uitgebreid en dit levert best gave beelden op (voor een kort filmpje zie https://www.youtube.com/watch?v=AVbTuWJ058w). Na een paar uur gesurft te hebben zijn we allemaal behoorlijk uitgeput en we besluiten om te gaan eten. Bij een tentje aan de boulevard van Torquay bestellen we allemaal een soft shell crab burger. Er zit een hele krab op de burger. Deze is gevangen terwijl hij van schild wisselde, hierdoor heeft de krab geen sterk pantser en kan deze in zijn geheel opgegeten worden. Dit is echt een lekkernij en met een volle buik en lege portemonnee rijden we terug naar Melbourne.

Paolo, een Franse vriend van Sarah en Daphné, werkt in Melbourne als wijnenverkoper bij M Chapoutier. Hij heeft aangeboden om voor een groepje een wijnproeverij te organiseren en Sarah, Daphné, Hunter en ik hebben dankbaar van dit aanbod gebruik gemaakt. Paolo heeft ontzettend zijn best gedaan en een heleboel wijnen klaargezet met allerlei verschillende kaasjes die we in combinatie met de wijnen kunnen proberen. Paolo weet ontzettend veel van de verschillende wijnen en het is erg leuk om hier meer over te leren terwijl we lekkere wijnen drinken. De avond duurt een stuk langer dan gepland omdat het erg gezellig is en het is diep in de nacht als we terug naar huis wankelen.

De volgende ochtend ga ik met Albin, Michael, Isa en Clémence surfen, ik slaap erg diep en door mijn wekker. Gelukkig word ik nog enigszins op tijd wakker en ben ik er rond dezelfde tijd als Isa, zij was namelijk verdwaald. Deze keer hebben we de auto van Mats en Søren geleend en hiermee rijden we wederom naar Torquay. We huren deze keer de surfborden in Torquay zelf en dit scheelt een hoop gedoe met surfborden in de auto laden. Het is een mooie zonnige dag en wederom is het surfen erg leuk om te doen. Ik voel me gelukkig niet brak van de wijnproeverij en het gaat dan ook prima. De golven zijn iets minder goed dan de dag ervoor maar dat mag de pret niet drukken.
Een van de fantastische dingen aan het leven in Melbourne dat je midden in de week twee dagen gaat surfen en tussendoor een wijnproeverij hebt. Ik geniet ontzettend van dit soort random activiteiten en avonturen maar ze zijn wel erg vermoeiend. Als ik thuis kom ben ik te moe om te koken dus ik eet een gratis maaltijd van het restaurant beneden om vervolgens als een blok in slaap te vallen.

  • 14 Juni 2015 - 11:19

    Peter:

    mooi, dat surfen! en handig, zo'n restaurant onder je huissie....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jip

Deze keer hou ik een blog bij over mijn belevenissen in Nieuw Zeeland en Australië. Ik reis eerst twee weken door Nieuw Zeeland om daarna een half jaar in Melbourne te gaan studeren.

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 56493

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 04 Augustus 2015

Semester in Australië

03 Augustus 2010 - 30 November -0001

Highschool year!

Landen bezocht: