Sydney!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu Sydney!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu

Sydney!!

Door: Jip Leendertse

Blijf op de hoogte en volg Jip

09 Juli 2015 | Australië, Sydney

Op zondag 5 juli is het onze eerste dag in Sydney, we gaan echter niet meteen Sydney in om de Harbour Bridge en het Opera House te zien. Op zondag kan je namelijk voor $2,50 de hele dag onbeperkt met het openbaar vervoer reizen. We kiezen er daarom voor om eerst de Blue Mountains te bezoeken. Om 8 uur vertrekken we met de trein en na 2 uur reizen komen we aan in Katoomba. Vanaf daar lopen we naar het bezoekerscentrum dit ligt dichtbij de bekendste plek van de Blue mountains, de zogeheten Three sisters. Dit is een mooie rotsformatie maar het is er zo beladen met toeristen dat je behoorlijk moet wachten voor je het echt kan bekijken. Vervolgens maken we een wandeling langs de klifrand naar de Leura Cascades. Dit is een leuke wandeling waar we regelmatig een mooi uitzicht te zien krijgen. De watervallen zelf zijn erg groot en indrukwekkend, vanaf hier dalen we af naar de vallei. Dit is een fixe afdaling en we zijn erg blij dat we dit niet omhoog hoeven lopen. We zijn van plan om via het dal terug te lopen naar de scenic railway om dit treintje omhoog te nemen. Het laatste treintje gaat echter om 5 uur en volgens de borden lijkt het erop dat het erg krap gaat worden om dit te halen. We zijn wel een beetje nerveus want we hebben allebei eigenlijk de puf niet meer om via een pad vol trappen het dal uit te lopen. Opeens gaan de borden echter binnen een half uur van anderhalf uur lopen naar 15 minuten. We redden het gelukkig ruim op tijd! Via het steilste treintje ter wereld gaan we omhoog en vervolgens lopen we in de schemer terug naar de trein. In de trein begin ik me niet lekker te voelen, ik heb flinke hoofdpijn. In Sydney aangekomen besluiten we om bij domino’s pizza te halen zodat we dit op de hotelkamer kunnen opeten. Een uurtje na het eten word ik voor de eerste keer in Australië echt heel ziek. Ik moet overgeven en heb ook diarree. Gelukkig is Laura er om voor me te zorgen maar ik ben erg blij dat ik redelijk snel in slaap val, wat voelde ik me beroerd.

De dag erna gaan we voor het eerst Sydney in, ik voel me na gister behoorlijk zwak en heb nog last van mijn buik maar het gaat goed genoeg om wat te gaan doen. Onderweg naar de supermarkt hebben we het erover dat ik eigenlijk beschuit zou moeten eten. Tot onze verbazing lopen we hier in de Coles tegenaan! Met een bekertje vers sap zorgt dit voor een goed ontbijt. We lopen door leuke straatjes naar Hyde Park toe. Hier is een ANZAC memorial met een mooie spiegelvijver ervoor. In deze vijver stapt een hele gekke vogelsoort rond die het fotograferen ook zeker waard is. Hierna bezoeken we St Mary’s Cathedral. Na de kerk bezocht te hebben lopen we via de haven langs de botanische tuinen naar Macquire point. Ons boekje vertelt dat je zodra je daar de bocht omdraait de Opera House en Harbour bridge in volle glorie zichtbaar worden en dat is niet overdreven, wauw!

We lunchen met uitzicht op deze twee iconen alvorens we naar het Opera House zelf toe lopen. Het is echt een heel mooi gebouw, maar wat mij echt verbaast is dat het eigenlijk twee bijna losstaande vleugels zijn. Het gebouw zou van alle kanten even mooi moeten zijn maar de voor en achterkant kunnen voor mijn gevoel niet tippen aan de iconische zijkant. Met Laura is het erg gezellig, het is wel even wennen om non-stop met zijn tweeën te zijn maar eigenlijk gaat dat heel goed, we hebben het gezellig en het is heel fijn om weer samen te zijn! Die middag gaan we met de veerboot naar Manly, we maken hier een korte maar mooie wandeling en genieten van een adembenemende zonsondergang, waarna we onszelf trakteren op een lekker ijsje. Manly zelf heeft een hele leuke uitstraling en we hadden hier graag meer tijd doorgebracht. Ook de ferryrit zelf was echt de moeite waard, deze ging onder andere langs het Opera House en op de weg terug krijgen we Sydney’s skyline en de Opera House in het donker te zien. Die avond lopen we nog langs een winkel waar we op een poster een heel mooi fossil horloge zien, helaas hebben ze deze niet in die winkel maar misschien wel in de fossil store… Na een lekkere hamburger gegeten te hebben gaan we terug naar het hotel voor een welverdiende nachtrust.

De dag erna struinen we door de Rocks, een leuke wijk vlakbij het opera house. Als we op zoek zijn naar een lunchtentje duurt het echter een tijdje voor we iets vinden en tegen die tijd hebben we zo’n honger dat het eten echt super smaakt. Het begint dan te regenen dus we besluiten om de regen te vermijden door een tijdje in het winkelcentrum te verblijven. Hier is ook de fossil winkel waar ze het betreffende horloge wel hebben. Ik vind hem ook in de praktijk erg mooi en besluit hem te kopen als mijn Australië souvenir. Hierna gaan we met de metro naar onze kamer om ons netjes aan te kleden voor de opera die avond, we gaan naar La Traviata in het Opera House! De prijzen bij de metro zijn echt heel random, hetzelfde ritje is niet altijd even duur en soms betaal je heel veel voor korte ritjes en weinig voor lange ritten… We eten bij een restaurantje vlakbij het Opera House en gaan dan naar de voorstelling. Dit is echt heel gaaf, de opera is natuurlijk in het Italiaans maar Engelse boventiteling zorgt ervoor dat we het verhaal ook kunnen snappen. De opera is echt heel uitgebreid opgezet, er is een strijkorkest van ruim 40 man en in een bepaalde scene zijn er wel 50 acteurs op het podium! Het decor is schitterend maar het indrukwekkendst vind ik toch het gezang. Ruim 3 uur lang (met 2 keer 20 minuten pauze daartussen) wordt er gezongen en de drie hoofdpersonen nemen met zijn drieën veruit het grootste deel voor hun rekening. We gingen naar de opera voor de ervaring van het meemaken van een opera in het beroemde Sydney Opera House maar genoten ook echt van de voorstelling!

Op 8 juli is het alweer onze laatste dag in Sydney, we checken uit bij het hotel en gaan daarna op pad om de stad te verkennen. Met de trein en bus gaan we naar het befaamde strand van ‘Bondi Beach’ vanaf hier lopen we een 3 uur durende en erg mooie wandeling in de richting van cogee. Onderweg zien we zwembaden die met vloed gevuld worden, mooie uitzichten en veel surfers. Net als Manly heeft dit gebied echt een heel andere sfeer dan Sydney zelf. Erg leuk om mee te maken! Na op het strand gezeten te hebben gaan we met de bus naar het centrum. ’s Avonds gaan we uit eten bij een leuk Italiaans restaurantje in de Rocks. Het is erg lekker en gezellig. Als we langzaamaan teruglopen komen we langs een straatartiest die aan het water hele leuke liedjes aan het spelen is. We besluiten te blijven zitten en genieten van muziek met uitzicht op het Opera House en terwijl we er zitten vertrekt er een groot cruiseschip dat dus langs het Opera House vaart. Dit is echt een heel bijzonder moment, het was echt heel bijzonder om mee te maken. Dit zorgde echt voor een magische laatste avond in Sydney. Na een tijdje moeten we echter echt naar ons hotel om met bepakking naar de Greyhound bus te lopen. De bus terminal zit goed verstopt en is eigenlijk alleen te vinden door de grote voorraad aan backpackers. Om 10 uur ’s avonds stappen we in de bus voor onze 12 uur durende busreis naar Byron Bay. De rit valt heel erg mee, we hebben hele comfortabele leren stoelen en zelfs ik heb beenruimte. We slapen allebei veel en gaan op deze manier snel door de reis heen.