Byron, Brisbane and Noosa - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu Byron, Brisbane and Noosa - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu

Byron, Brisbane and Noosa

Door: Jip Leendertse

Blijf op de hoogte en volg Jip

17 Juli 2015 | Australië, Brisbane

Op donderdag 9 juli komen we rond half 11 aan in Byron Bay. Bij de bushalte is een aantal shuttlebusjes die de Greyhound busreizigers naar hostels brengen. We zien echter geen busje voor ons hostel, de Byron Beach Resort en gaan lopen. Het blijkt echter heel ver lopen te zijn en met onze zware bepakking is dit bepaald niet leuk om te doen. Als we ongeveer op 2/3 zijn, stopt er een busje, of wij naar de Byron Beach resort gaan… Bij het hostel moeten we nog ruim 2 uur wachten tot we onze kamer in kunnen en dus gaan we naar het strand. Dit is slechts een minuutje lopen vanaf ons hostel, heerlijk! We lunchen hier even en spelen nog een spelletje voor we onze spullen op onze kamer leggen. Er hangt een leuke, relaxte sfeer in het hostel maar dat zorgt er ook voor dat ze soms iets te relaxed zijn. Zo wordt ons niet verteld dat je borden en bestek moet lenen (met borg) van de balie en sprokkelen wij voor al onze maaltijden één bord en spatel bij elkaar door de hele keuken heen… We lopen hierna over het strand naar het centrum van Byron toe en ondertussen zwemt een dolfijn een stuk met ons mee, gaaf! Byron doet zijn naam als de alternatieve hippy hoofdstad absoluut eer aan. Zoals Laura het omschrijft: ‘Yoga, en blote voeten’. We koken op de barbecue van ons hostel en gaan daarna vroeg naar bed.

We gaan de volgende ochtend namelijk bij de vuurtoren de zonsopgang kijken. Om kwart over 5 staan we bij het busje om erheen gereden te worden. Bij de vuurtoren staan we in de kou te wachten op de zonsopgang en dit zorgt voor een mooi schouwspel. Hierna lopen we via een mooie kustwandeling terug naar ons hostel waar we nog twee uurtjes ons bed induiken. Die middag gaan we surfen, Laura neemt les en ik huur gewoon een bord. Het gaat bij allebei goed af en we vinden het ook erg leuk. Het lukt Laura om op het bord te staan met de les dus dat is echt heel gaaf. Op de weg terug is onze wandeling echt super spectaculair, de zon gaat onder achter de bergen en het is echt een hele mooie strandwandeling met de mooi gekleurde lucht.

De volgende dag vertrekken we alweer uit Byron Bay, ’s Ochtends ga ik nog even zwemmen en daarna lunchen we met hash browns. We nemen ruim van tevoren de shuttlebus naar de bushalte. Als we daar zijn kom ik erachter dat ik mijn vest vergeten ben, gelukkig heb ik nog genoeg tijd om heen en weer te rennen naar ons hostel en hem op te halen. Tijdens het wachten kopen we nog een smoothie en panini en om 13.30 uur nemen we de bus naar Brisbane waar we om 16.00 uur aankomen. Wederom moeten we een heel stuk lopen met onze zware tassen voordat we bij ons hotelletje, de Kookabara Inn zijn. Dit hotel bevalt echt ontzettend goed. Het is in het bezit van een oud, super vriendelijk echtpaar en vooral het lieve oude vrouwtje zorgt ervoor dat we ons meteen op ons gemak voelen, we hebben ook een leuke kamer die ons prima bevalt. Die avond eten we heerlijke pasta carbonara.

De volgende ochtend hebben we vanaf half 9 een auto gehuurd om Springbrook National Park te bezoeken. Slimme ik denk er een kwartier eerder te zijn zodat we op tijd weg kunnen, maar als we voor de deur staan blijkt dat ze pas om half 9 open gaan… We krijgen een gratis upgrade naar een super grote auto. Als we weg willen rijden blijkt echter dat de benzine tank niet helemaal vol zit. We moeten dit nog even overleggen met het verhuurbedrijf en als gevolg hiervan duurt het wel even voor we weg zijn. Als we bij Springbrook National Park zijn gaan we eerst langs een visitor centre dat op zondagen open is dankzij vrijwilligers. Het bezoeken van dit nationaal park is redelijk simpel, er is een grote weg over de richel. Deze weg gaat langs alle hoogtepunten. We rijden allereerst naar het einde, de best of all lookout en gaan vanaf daar in stappen terug. Ondertussen maken we twee wandelingen die deels het dal in gaan. De route van de eerste wandeling loopt onder andere onder een mooie waterval door terwijl de tweede wandeling langs een grote waterval gaat. Vanaf een uitzichtpunt is er een gaaf uitzicht over de kust. Zo zien we onder andere de wolkenkrabbers van Gold Coast maar ook de baai van Byron is nog te zien. Onderweg terug stoppen we nog even bij een grote stuwdam alvorens we terug naar Brisbane rijden. Doordat de tank niet helemaal vol zat, zouden we vroeg op de terugreis moeten tanken. Dit doen we ruim drie kwartier voor we bij Brisbane zijn maar alsnog houden we teveel benzine over.

De volgende ochtend brengen we de auto terug en is Avis zo netjes om ons nog 10 dollar korting te geven op de autohuur als compensatie voor de benzine. Vervolgens nemen we de bus naar de Lone Pine Sanctuary. Hier is het namelijk voor toeristen mogelijk om een koala vast te houden en voor Laura komt deze droom dan ook uit. Verder bekijken we hier nog de vele gekke vogelsoorten en voeren we een stel erg luie kangoeroes. Na ons bezoek aan de Sanctuary gaan we naar de mt Coot en botanische tuinen. We vonden de buskaartjes hiervoor al erg duur en het blijkt inderdaad dat de buschauffeur ons te dure kaartjes heeft aangesmeerd. De botanische tuinen zijn echt ontzettend mooi. Op ons foldertje zien we staan dat er hier een fantastische en unieke Bonsai bomen collectie is. Met hoge verwachtingen gaan we hier heen en eigenlijk valt dit ontzettend tegen, we vinden het niet heel veel bijzonders! De rest van de tuinen zijn wel een oase van rust en na hier een tijd doorheen gestruind te hebben, nemen we de bus naar South Bank. Een erg leuk deel van Brisbane waar we met een ondergaande zon doorheen lopen. We zijn op zoek naar een leuk restaurant en kiezen uiteindelijk voor een leuke pub met live muziek waar ik geniet van een groot bord spareribs en Laura van haar Mongolische kip.

De volgende dag moeten we om kwart over 3 de bus vanuit Brisbane naar Noosa hebben. Omdat we dus nog wat tijd in Brisbane hebben bezoeken we de town hall, nogmaals South Bank en gaan we ook even het winkelcentrum in op zoek naar souvenirs. Daarnaast genieten we nog van een heerlijke smoothie. Na een snelle busrit komen we aan in Noosa waar we opgehaald worden door een shuttlebusje van de Flashpackers waar we verblijven. Na onze tas daar op onze kamer gedropt te hebben, gaan we snel met het busje terug naar het stadje om daar onze boodschappen te doen. Na gegeten te hebben en op onze kamer gechilld te hebben, lopen we nog naar het strand van Sunshine Beach. Het is een heldere avond en ik wilde graag de sterrenhemel zien, dit was echt een heel goed idee. Het is echt een schitterende lucht waar we tegenaan kijken.

De volgende ochtend slapen we eerst lekker uit. Vervolgens gaan we een coastal walk doen van Sunshine Beach naar Noosa village. Dit is een schitterende route, het was echter wel een goed idee geweest als we in plaats van slippers (Laura) en sneakers (Jip) gewoon onze bergschoenen hadden aangedaan… De route zelf is wel erg mooi en we genieten van een aantal fantastische uitzichten. Het absolute hoogtepunt komt in de buurt van Picnic cove. Hier zien we een grote groep dolfijnen en zelfs walvissen!!! WAUWW, wat vet!! Na een paar uur lopen komen we uiteindelijk in Noosa aan waar we een lekker ijsje eten. Vervolgens haasten we ons de heuvel op naar de lookout om een schitterende zonsondergang te zien. De lucht kleurt echt vuurrood, het is adembenemend. Maar op een gegeven moment lijkt het mooiste deel achter de rug te zijn. We besluiten alvast naar beneden te lopen omdat we het niet zien zitten om deze heuvel in het donker af te lopen. Onderweg naar beneden zien we de lucht er echter nog een schepje bovenop doen. Alle mogelijke kleuren rood zijn nu zichtbaar en als we beneden op het strand zijn, genieten we van het laatste deel van het kleurenschouwspel. Wat een schitterende avond!

• 07 Oktober 2015 - 07:45

Peter:

Ha Jip, schitterend, da's weer een mooie aflevering van je blog. en wat een foto's!

• 07 Oktober 2015 - 17:25

Leni Leendertse:

WAt een mooie trip,schattig,Laura met koala,durfde Jip ze niet vast te houden?
    Schitterende foto's,wat een mooi land.Liefs Oma.