Vertrek naar Queenstown, Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu Vertrek naar Queenstown, Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu

Vertrek naar Queenstown, Nieuw Zeeland

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Jip

02 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hallo iedereen,
Het is ruim 4,5 jaar geleden sinds mijn vorige blog eindigde, ik kwam toen namelijk terug uit Oklahoma. Momenteel ben ik weer voor een langere tijd in het buitenland en vandaar dat ik weer een blog ga bijhouden! Dit keer ga ik een semester in Melbourne studeren, maar voordat ik in Melbourne aankom ga ik op vakantie naar Nieuw Zeeland. Aan het einde van het semester ga ik samen met Laura een maand langs de oostkust van Australië reizen en op de terugweg stoppen we nog een aantal dagen in Hongkong. Op 29 januari vertrok ik om 12.45 uur vanaf Schiphol. Drie vluchten en 40 uur later zou ik landen in Queenstown, Nieuw Zeeland. Ik werd de eerste ochtend door mijn ouders en Laura naar het vliegveld gebracht. Bij de check-in balie van Cathay Pacific trof ik een ontzettend aardige vrouw die de opties om gratis extra beenruimte te verkrijgen voor mij uitzocht. Dankzij haar ik kreeg ik op de eerste twee vluchten een stoel in dezelfde rij als de nooduitgang. Deze stoelen hebben veel meer ruimte waardoor ik mijn benen zelfs helemaal kon strekken! Na een emotioneel afscheid ging ik door de douane. Dit verliep allemaal goed en zonder problemen kwam ik op mijn vliegtuigstoel terecht. Via de mensen op dezelfde rij in het vliegtuig kwam ik erachter dat deze stoel normaal €100,- extra kost (en dat voor beide vluchten), soms is lang zijn zo slecht nog niet. We vertrokken met een beetje vertraging omdat het vliegtuig eerst nog ijsvrij gemaakt werd. De vlucht naar Hong Kong duurde 11 uur en in die tijd heb ik meerdere films gezien, twee verbazingwekkende goede vliegtuigmaaltijden gegeten, 1,5 uur geslapen en uitgebreid gesproken met de mensen naast mij.

Na een goede vlucht kwamen we in Hong Kong aan waar alles ook soepel verliep en ruim 5 uur later vloog ik door naar mijn volgende bestemming, Brisbane. Toen mijn vlucht in Brisbane aankwam was het bijna 12 uur ’s avonds. Ontspannen liep ik door naar de terminal voor internationale vluchten. Er vertrokken die avond geen internationale vluchten meer vanaf Brisbane en ik was blijkbaar de enige van mijn vlucht die een internationale verbinding moest hebben. Dit werd mij duidelijk toen ik bij de douane naar de internationale terminal aankwam. deze was gesloten. Toen ben ik door de totaal verlaten terminal teruggelopen naar de douane om Brisbane in te komen. De vriendelijke douanemedewerkers daar vertelden me dat de controlepost inmiddels was geopend. Uiteindelijk ben ik drie keer heen en weer gelopen door een leeg vliegveld voordat de betreffende douane uiteindelijk speciaal voor mij geopend werd en ik als enige passagier hier gecontroleerd werd. Toen deze aparte ervaring achter de rug was kwam ik in een vrijwel verlaten terminal aan.

Er was gelukkig nog één cafétje open waar ik nog een kopje thee kon drinken. Ongeveer 1,5 uur later gingen ook zij dicht en moest ik nog ongeveer 8 uur in de terminal wachten op mijn vlucht. Uit medelijden kreeg ik van de barvrouw nog een gratis tweede kop thee mee en kon ik mezelf comfortabel maken in één van de stoelen daar. Na een paar uur raakte ik nog in gesprek met een Nederlands meisje dat naar Auckland ging. Daarnaast bleken er douches in de terminal te zijn wat erg verfrissend was. Die ochtend was er een mooie zonsopgang te zien en de daaropvolgende vlucht verliep zonder veel problemen. Ook op deze vlucht had ik een stoel bij de nooduitgang wat veel comfortabeler was.
Na een goede vlucht landden we midden in de bergen op het vliegveld in Queenstown. Onmiddellijk viel het op dat het een ontzettend mooi gebied was. Na een korte busrit kwam ik in het hostel aan en al snel kwam Marlies (mijn nichtje) daar ook langs. Ze gaf me een rondleiding door Queenstown en die avond at ik een in Queenstown beroemde Fergburger, het was leuk om Marlies ook weer te spreken. Ik kan absoluut begrijpen waarom ze in Queenstown woont, het is echt ontzettend mooi! Daarna ging ik redelijk snel naar bed aangezien ik uitgeput was van de lange reis. De volgende ochtend heb ik wat rond het meer bij Queenstown gewandeld en die middag ging ik raften. Bij Queenstown in de buurt lopen een aantal rivieren door de bergen en ik ging op de zogeheten ‘Shotover River’ raften. Een ander gedeelte van de rivier komt ook voor in een aantal Lord of the Rings scenes. De tocht ging door een indrukwekkende vallei en de stroomversnellingen op de rivier zorgden ook voor een flinke dosis adrenaline. Die avond heb ik in het hostel gegeten, ze boden namelijk gratis soep aan die best lekker was. Ik raakte die avond in gesprek met een aantal leeftijdsgenoten die door Nieuw Zeeland reisden en dit was gezellig.

De volgende ochtend wilde ik de Ben Lomond track gaan lopen. Deze wandeling gaat heen en weer tussen Queenstown en één van de hoogste bergen in de omgeving. Vanaf de top is het een schitterend uitkijkpunt. ’s Ochtends was het weer prima en onder een zonnetje beklom ik tussen de bomen het eerste deel. Bij het eerste uitkijkpunt, vanaf de top van de gondel stopte ik om te lunchen en terwijl ik dit aan het doen was regende het even. Hierna liep ik verder en toen ik boven de boomgrens uitkwam begon het te storten. Aangezien ik het nog wel warm was werd ik met mijn jas aan nat van het zweet en zonder raakte ik doorweekt van de regen. Na flink doorgelopen te hebben kwam ik bijna twee uur later bij het volgende uitkijkpunt aan. Door de wolken was het uitzicht niet fantastisch maar er was nog wel een redelijk goed uitzicht. Vanaf dit punt kon ik echter zien dat de top van Ben Lomond volledig in een wolkendek zat. Verder lopen had dus niet veel zin en aangezien het door de wind toch vrij fris was besloot ik terug te lopen. Op de terugweg klaarde de lucht rond het meer nog even op waardoor ik een mooi uitzicht had. Tussen de wilde berggeiten liep ik verder naar beneden en 4,5 uur nadat ik vertrok kwam ik weer bij het hostel aan. Aangezien ik doorweekt was en het toch wel een beetje koud had heb ik hierna lekker een warme douche genomen.

Bij het top van de gondel was er de mogelijkheid om te ‘lugen’, hierbij rij je met kleine karretjes een parcours van de berg af, zwaartekracht fungeert als de motor. Samen met Timo, een Nederlandse jongen die ik de avond ervoor ontmoet had, besloten we dit te doen. De karretjes maakten nog behoorlijk vaart en dit maakte het erg leuk. Na drie ritjes begon het echter ontzettend hard te regenen en werd de baan onbegaanbaar. We kregen het geld terug van de ritjes die we nog tegoed hadden en namen de gondel weer naar beneden. Daar besloten we een pie te gaan halen, ik nam de venison pie. De Nieuw Zeelanders eten veel pie en ik begreep hierna meteen waarom. Het zou voor mij dan ook niet één pie blijven... Die avond was er een gratis barbecue in het hostel, dit was erg gezellig en daarna heb ik nog een paar biertjes gedronken voordat ik naar bed ging. De volgende ochtend moest ik namelijk al om kwart voor zeven bij de bus zijn. Hierna vertrok ik namelijk naar Te Anau om Fiordland te bekijken.

  • 15 Februari 2015 - 10:22

    Peter:

    Gaaf, Jip. Ben nu alweer benieuwd naar de volgende aflevering!
    Let's hunt some orks...

  • 16 Februari 2015 - 18:41

    Karin:

    Ik verheug me nu al op het volgende verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jip

Deze keer hou ik een blog bij over mijn belevenissen in Nieuw Zeeland en Australië. Ik reis eerst twee weken door Nieuw Zeeland om daarna een half jaar in Melbourne te gaan studeren.

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 56548

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 04 Augustus 2015

Semester in Australië

03 Augustus 2010 - 30 November -0001

Highschool year!

Landen bezocht: