Wijnproeven in Mornington - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu Wijnproeven in Mornington - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu

Wijnproeven in Mornington

Door: Jip Leendertse

Blijf op de hoogte en volg Jip

28 Februari 2015 | Australië, Melbourne

Op dinsdag 24 februari schrijf ik ’s ochtends een blog, alle leuke reacties werken erg motiverend om mijn blog zo goed mogelijk bij te houden. Het grootste probleem voor het schrijven van de blog en de reden dat ik flink achter loop is tijd. Ik doe elke dag zoveel in Melbourne dat het best lastig is om tijd te vinden om mijn blog schrijven. Bovendien zorgen alle activiteiten ervoor dat het veel tekst en tijd kost om alles te beschrijven. Met één blog ben ik toch al gauw 2 à 3 uur bezig. Nadat ik de blog voltooid heb besluit ik te gaan basketballen op het plein in A’Beckett street, Guillermo komt ook naar het plein toe. Op het plein zijn altijd wel een aantal mensen aan het spelen en er is daardoor voldoende mogelijkheid om bij een partijtje aan te sluiten. Het basketballen zelf gaat prima en ik heb het goed naar mijn zin. Ik blijf dan ook de hele middag en speel gedurende meerdere uren een aantal partijtjes. Die avond Skype ik met mijn opa en oma en daarna vragen Kate en Chloe of ik zin heb om een biertje te komen doen in een kroeg in Chinatown. Er is een grotere groep uitwisselingsstudenten aanwezig en ik leer meerdere mensen kennen waaronder een Nederlandse jongen van de TU in Eindhoven. Het is een gezellige avond maar ik ga niet al te laat naar bed. De volgende ochtend heb ik me namelijk opgegeven voor een fietstocht door Melbourne.

Ik denk erover om een fiets aan te schaffen en dit lijkt me een mooie gelegenheid om te kijken of dat wel de moeite waard is. Daarnaast is het een mooie manier om wat meer van de stad te zien. We verzamelen om 10 uur ’s ochtends bij de fietsverhuur. Deze ligt achter Federation Square aan de rivier, het is vrij lastig te vinden dus ik ben enigszins aan de late kant. De zon schijnt flink dus zonnebrand is geen overbodige luxe. In Melbourne is het verplicht om een helm te dragen tijdens het fietsen, dus ik zet deze op om daarna te vertrekken. Ik heb mijn GoPro op mijn helm geplaatst om zo delen van de fietstocht te filmen. We stoppen regelmatig op plekken waarbij de gids iets over de stad vertelt. We fietsen onder andere langs de haven, de Melbourne Star en Lygon Street. In Lygon Street, Melbourne’s Little Italy, stoppen we om te lunchen bij een Italiaanse pizzeria en hierna eten we cake bij een Italiaanse bakker, heerlijk! Vervolgens fietsen we door naar Brunswick Street, een trendy gedeelte van Melbourne. De fietstocht was een erg leuke manier om wat meer van Melbourne te verkennen. Het verkeer in Melbourne valt mij erg mee, er zijn veel fietspaden en mensen letten relatief goed op fietsers. Daarnaast is het een stuk sneller om te fietsen dan om de tram te nemen en te wandelen.

Ik besluit daarom aan de gids te vragen of hij nog fietsen heeft die hij wil verkopen en inderdaad! Voor $80 dollar verkoopt hij een van de oudere fietsen. Ik probeer deze fiets uit en dit bevalt goed. Ik besluit daarom de fiets te kopen, voor $20 dollar koop ik er ook een goed slot bij. Ik heb echter niet direct $100 dollar bij de hand, toch mag ik de fiets al meenemen. Ik kan die middag of morgenochtend komen betalen. Met de fiets aan de hand loop ik naar de 7-Eleven om daar een helm te kopen. Deze kosten hier maar $5 dollar om toeristen te stimuleren om een helm te kopen en gebruik te maken van Melbourne’s Bike sharing systeem. Met een groepje hebben we op het strand afgesproken en ik besluit mijn nieuwe fiets meteen maar uit te proberen door naar St Kilda te fietsen. Het fietsen op de autoweg is nog wel even wennen en de eerste paar dagen blijf ik het een beetje eng vinden. Inmiddels ben ik eraan gewend en met goed opletten kan je hier in Melbourne heel veilig fietsen. Het is weer heerlijk om op het strand te zijn en om weer even in zee te zwemmen, ik heb niets te klagen!

Die avond is het weer tijd voor de Queen Victoria night market en ik spreek hier af met onder andere Kate en Chloe. Deze keer eet ik een heerlijke paella en wederom is het erg leuk om uitgebreid over de markt te struinen, er hangt namelijk een ontzettend goede sfeer! Op donderdagochtend pin ik geld en ga ik hiermee naar de fietswinkel, mijn fiets moet namelijk nog wel betaald worden. Mijn fiets had een kleine slag in het achterwiel en de remmen stonden niet helemaal super afgesteld. De eigenaar van de fietswinkel repareert deze mankementjes nog even aan mijn fiets. Die avond geeft de studenten unie van RMIT, RUSU, een groot welkomsfeest. Dit begint al om vier uur en het is erg gezellig. Ik leer weer wat nieuwe mensen kennen maar spreek vooral veel met mensen die ik eerder heb leren kennen. De avond begint wederom in de Alumni Courtyard en deze staat helemaal vol met mensen. Rond 9 uur is het hier afgelopen en gaat het feest verder in een club, onderweg hiernaartoe eten we wat in een Hungry Jacks (de Australische naam voor Burger King). In de club gaat het feest vrolijk verder, het is namelijk erg gezellig. Doordat het zo vroeg begon voelt het al snel als heel laat. Rond een uur of 1 is het voor mij dan ook mooi geweest, ik ga terug naar huis om lekker mijn bedje in te duiken. Die vrijdag heb ik voor het eerst in tijden niet veel plannen, ik blijf thuis en maak mijn korte video over mijn activiteiten in Melbourne. ‘s avonds Skype ik met mijn moeder maar verder is deze vrijdag voor het eerst in weken een dag die niet in de turbo staat, ook wel eens lekker!

Op zaterdagochtend moet ik weer vroeg op, ik ga wijnproeven op de Mornington Peninsula! Dit is ruim anderhalf uur rijden en ik zit naast Hunter (uit de VS) in de bus. We rijden een heuvel op met onderweg een aantal mooie uitzichten, we stoppen echter niet, maar de chauffeur geeft aan dat we bovenop de heuvel zullen stoppen. Ik verwacht een schitterend uitzicht maar kom bedrogen uit, bomen verpesten hier het uitzicht en er is niet veel te zien. Even later komen we bij de eerste wijnproeverij aan. Het is nog erg vroeg en niet het ideale tijdstip om wijn te drinken maar goed… Bij deze wijnproeverij krijgen we negen verschillende wijnen om te proeven. De smaken en we krijgen zowel rosé als witte als rode wijnen. Over het algemeen vind ik de rode wijnen het lekkerst maar aan het eind krijgen we een rosé die echt heerlijk fris is. Na zoveel wijn gedronken te hebben is het tijd om wat te eten, we stoppen bij een aardbeienboerderij en de chauffeur koopt een aantal doosjes met aardbeien. Zelf koop ik een scone, die echt overheerlijk blijkt te zijn. Daarnaast mogen we hier een aantal verschillende soorten cider proeven maar deze zijn te zoet voor mijn smaak. Wat wel in de smaak valt is een grote doos aardbeien waarvan iedereen kan ‘proeven’. Een waar paradijs voor een groep van 25 studenten en deze doos wordt dan ook fanatiek geplunderd.

Vervolgens gaan we door naar de volgende wijnproeverij en hier krijgen we nog zes wijnen om te proeven. Deze wijnen vallen bij mij nog beter in de smaak en één wijn valt zo goed in de smaak dat ik erover denk om een fles te kopen. Deze blijkt echter $50 te kosten en wordt daardoor helaas niet aangeschaft. Het is dan nog geen 12 uur ’s middags en we hebben 15 verschillende soorten wijn gedronken, hoogste tijd voor de lunch! Ik heb voor de pie gekozen en deze is erg lekker, terwijl we op de lunch zitten te wachten krijgen we eerst een schaal met nacho’s op elke tafel en deze zijn verrukkelijk. Het eten gaat er erg goed in en ik zit behoorlijk vol na afloop, we krijgen nog een stukje taart to go en deze besluit ik voor later te bewaren, mijn buik zit al vol genoeg. Hierna gaan we naar een geitenboerderij waar we een aantal verschillende soorten geitenkaas proeven. Hier zitten echt heerlijke stukjes kaas tussen en de kaasplank wordt dan ook helemaal leeggegeten. Vervolgens gaan we naar de laatste wijnproeverij van de dag, ook hier krijgen we zes heerlijke wijnen om te proeven. Ondanks dat ik ontzettend professioneel mijn glas onderaan de steel vastpak, de wijn in het licht bekijk, rondzwendel en het vervolgens ruik voor het te proeven weet ik niet veel nuttigs uit te brengen over de wijn. De smaken definiëren lukt of niet of ik zit er helemaal naast. Het enige nuttige dat ik weet te zeggen is of ik de wijn lekker vind en of er veel tannine in de wijn zit. Bij de laatste wijnproeverij ontspannen we nog een tijdje in het gras tussen de wijnranken voor we terug in de bus stappen. We zitten nog geen vijf minuten in de bus als het begint te gieten, een mooie timing dus! Hierna rijden we terug naar Melbourne en onderweg val ik in slaap. Het was weer een geslaagd dagtripje!

Die avond gaan we met een groepje naar een cocktailparty in een studentenaccomodatie om Darby’s verjaardag te vieren, Matias (uit Zweden) organiseert dit. We gaan met onder andere Bo, Sarah, Daphne, Hunter en Kathryn. Guillermo zou ook komen met de fiets maar hij strandt onderweg door een gigantische regenbui. Gelukkig hebben ze niet alleen cocktails maar ook Corona en het is een gezellige avond.
De volgende dag slaap ik lekker uit en als ik wakker word, is het ontzettend mooi weer, ideaal voor een stranddag! Ik fiets naar St Kilda toe en hier geniet ik van het lekkere weer en uiteraard het zwemmen. Ik ken nu een handigere route naar St Kilda waarbij ik een flink stuk langs de kust en het strand fiets, een heerlijke route om te fietsen! Mijn fiets is niet alleen een snel vervoersmiddel het bespaart ook geld omdat ik de tram minder hoef te gebruiken, een slimme aankoop!

  • 31 Maart 2015 - 18:24

    Leni Leendertse:

    Hallo Jip,

    Het is genieten,zeg.
    Was je niet een beetje zat van al die wijn?
    Maar het eten vergeet je gelukkig niet.
    Hier is het al een paar dagen storm,zou niet meevallen om te fietsen bij windkracht 9.
    Afgelopen Vrijdag naar Breda geweest naar je zus,leuk hoor!
    Voorzichtig met het fietsen.Liefs van Oma.

  • 31 Maart 2015 - 22:32

    Karin:

    Hey boy, Weer een heerlijk verhaal weer. Dat schrijven over lekker eten en drinken gaat je goed af. Ik denk dat wij binnenkort eens de fles gaan opentrekken die we van jou kregen ! Enne......jij weet hoe lekker die is. En voor als je weer in Nederland bent......ons kaaswinkeltje heeft ook heerlijke schapenkaasjes....... wij proberen ze wel even uit. Veel plezier in Tasmanie!! X Karin

  • 01 April 2015 - 12:32

    Peter:

    Ha Jip, je hoeft je niet vervelen daar! mooi dat je nu een fiets hebt. Dan kun je in conditie blijven....gister in Zuid-Limburg een paar mooie hellinkjes ontdekt! (tussen de aardbeientunnels door). geniet ervan. straks word je nog wijn-expert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jip

Deze keer hou ik een blog bij over mijn belevenissen in Nieuw Zeeland en Australië. Ik reis eerst twee weken door Nieuw Zeeland om daarna een half jaar in Melbourne te gaan studeren.

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 56523

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 04 Augustus 2015

Semester in Australië

03 Augustus 2010 - 30 November -0001

Highschool year!

Landen bezocht: