Studeren (ja, echt!) - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu Studeren (ja, echt!) - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu

Studeren (ja, echt!)

Door: Jip Leendertse

Blijf op de hoogte en volg Jip

25 Mei 2015 | Australië, Melbourne

Op donderdag 14 mei ga ik wederom met Tom, Darby en Hunter op stap. Deze keer gaan we echter naar zee toe om daar te surfen. We rijden in Tom’s pick-up naar Torquay waar we surfborden, wetsuits en de bijbehorende schoenen huren. Het weer is niet ideaal om te surfen, zelfs met de wetsuits aan is het fris en de oceaan gaat behoorlijk tekeer op Surf Beach. De verhuurder van onze surfspullen raadt ons aan om bij Cosy Corner te surfen omdat het daar wat meer beschut is. Tijdens eb zijn de golven daar echter erg klein waardoor we toch bij Surf Beach beginnen. Na een tijdje wisselen we echter naar Cosy Corner omdat de golven daar een stuk rechter op de kust afkomen. Het is dan vloed aan het worden en de golven zijn dan wel hoog genoeg. Het gaat goed en het is genieten om weer op de plank te staan. Ik gebruik ook mijn vorige week aangeschafte wetsuithandschoenen en deze zijn lekker warm. We blijven uiteindelijk tot een uur of 4 aan het surfen en voor Darby en Hunter was hun eerste keer surfen een geslaagde onderneming.

De volgende ochtend spreek ik met Albin af om aan EP te gaan werken. We doen de afsluitende opdracht met zijn tweeën en aangezien het een grote opdracht is zijn we daar de komende week nog wel vaker mee bezig. Om 2 uur begint mijn college Introduction to Australian Society weer, deze keer gaan we op excursie naar de National Gallery of Victoria waar we een rondleiding krijgen langs een verzameling aan Australische kunst. Deze varieert van 19e eeuwse landschapschilderijen tot aan moderne en oude Aboriginal kunst. Na het museum hebben we met een groepje van 9 mensen bij de village afgesproken om zelf hamburgers te maken. Dit duurt behoorlijk lang maar het resultaat is alle moeite meer dan waard. Het smaakt verrukkelijk. Nadat we allemaal een volle buik hebben gaan we naar Perserverance waar het wederom een geslaagde avond uitgaan is.

Op zaterdag slaap ik uit en het is al middag voordat ik mijn bed uitkom. Ik word door Paolo uitgenodigd om met hem en Hunter zalm te eten als lunch. Hier zeg ik natuurlijk geen nee tegen en Paolo heeft een heerlijke marinade voor de zalm en bijpassende salade gemaakt. We hebben dus een prima lunch. Later die dag eten Camilla (Colombia), Hunter en ik de burgers die over waren van de avond ervoor. Hierna drink ik met Michael gezellig een biertje voordat we naar het huisfeest van Phillip en Daniel gaan. Ook hier heb ik het goed naar mijn zin maar ik ga deze avond vroeg naar bed omdat ik op zondag weer ga rotsklimmen.

Op zondagochtend word ik om 7.40 uur opgehaald door Aaron voor een flinke autorit naar Dog Rocks. Wederom is het een mooie dag en is het heerlijk om de hele dag buiten te zijn en veel te klimmen. Ik doe deze keer uiteindelijk ongeveer 6 verschillende beklimmingen die me uiteindelijk allemaal lukken. De rotsen waar we nu opklimmen hebben erg kleine plekken voor houvast maar zijn iets minder steil dan verticaal waardoor je door met je schoenen veel wrijving moet zien te krijgen om zo toch houvast te vinden. Ik kan duidelijk merken dat ik al een stuk beter kan klimmen dan de vorige keer en dat is wel heel gaaf. Er zijn weer veel aardige mensen op deze trip en op de weg terug eten we wederom met de hele groep in de lokale pub.

Op maandag hebben we een posterpresentatie voor GPE waar we uiteindelijk een 7,6 voor krijgen. Tot mijn verbazing lezen studenten hier hun presentatie veelvuldig voor vanaf hun telefoon. Als iemand het van een papiertje voorleest, komt het in vergelijking met van de telefoon zelfs professioneel over. Eén meisje presenteert zelfs vanaf haar Macbook. Ik ben echt heel verbaasd over het niveauverschil van de presentaties hier in Melbourne ten opzichte van presenteren in Utrecht. Na afloop van het daaropvolgende college EP eet ik met Albin Japanse sashimi alvorens we wederom de bibliotheek in gaan om aan EP te werken. We spreken elke keer af in de schaakzaal van de State Library en de schoonheid van de bibliotheek zorgt echt voor een fijne, inspirerende studeeromgeving. Pas als het tijd is voor avond eten, gaan we allebei naar huis en daar werk ik nog een tijdje aan de blog die ik voor Introduction to Australian Society moet schrijven.

Op dinsdagochtend ga ik eerst hardlopen en daarna wederom met Albin aan EP werken. Het hardlopen duurde echter iets te lang waardoor ik te laat ben. Op weg naar de bibliotheek stop ik daarom om als goedmakertje een paar donuts te kopen. Na een paar uur aan het project gewerkt te hebben, moet ik naar mijn EE college toe. Na afloop hiervan Skype ik nog met oma en Laura en dan ga ik op tijd naar bed. Woensdag breng ik namelijk weer de hele dag in de State Library door om aan EP te werken. Rond een uur of 5 ga ik met Guillermo en Albin een uurtje basketballen. Hierna gaan we met ook Brandon, Chloe en Kate naar een restaurant in Fitzroy om daar burgers met Poetin fries te eten. Na afloop van het basketballen was het flink aan het regenen en we nemen daarom de metro. Na de burger hebben we trek in een toetje en we lopen daarom naar Messina voor een heerlijk ijsje.

Het is duidelijk te merken dat het einde van het semester nadert. Ik ben opeens elke dag flink aan het werk voor de universiteit. Donderdagochtend hebben Albin en ik wederom afgesproken om aan EP te werken. Dit doen we tussen 10 en 13 uur en daarna ga ik weer eens naar de gratis barbecue. Ik ben al een aantal weken op donderdag niet in Melbourne geweest en na ze een paar weken niet gegeten te hebben, smaken de standaardworstjes weer prima. Hierna ga ik met onder andere Hunter naar de markt voor boodschappen en daarna drinken we nog een kopje koffie. In de namiddag sport ik nog een uurtje voordat ik weer naar de State Library ga. Hier heb ik om 7 uur met Thomas (Australiër) afgesproken om aan het groepsproject voor Environmental Economics te werken. We blijven tot sluitingstijd in de bibliotheek en hebben een redelijk steady begin aan het project gemaakt.

Op vrijdag doe ik niet heel veel bijzonders, ik werk aan mijn opdrachten, loop hard en ga naar college. Ik ga vroeg naar bed want ik heb hoofdpijn, gelukkig is dit op zaterdag over. Mijn zaterdag breng ik in de State Library door om met Albin onze EP opdracht af te ronden, te leren voor de toets EP en een begin te maken aan mijn opdracht voor GPE. Ik heb echter een probleem met mijn laptop dat veel tijd kost. Mijn WIFI werkt niet meer en alle suggesties die ik op mijn telefoon kan vinden werken niet. Ik besluit Ruben om hulp te vragen en ondertussen mijn laptop uit elkaar te schroeven om te kijken of het verwijderen van stof een verschil maakt. Nadat ik dit gedaan heb, herkent mijn computer mijn harde schijf echter niet meer, oeps… Na deze er 4 of 5 keer opnieuw in geplaatst te hebben herkent hij hem echter opeens wel weer, gelukkig! Mijn internet werkt nog steeds niet maar een laptop zonder internet is beter dan geen laptop. Die avond kan ik er niets meer aan doen dus het weer verkrijgen van internet zal nog even op zich moeten laten wachten.

Op zondag is er een (voor uitwisselingsstudenten) gratis Australian Football game waar ik heen ga. Kate heeft besloten dat dit de ideale gelegenheid is om op zijn Amerikaans af te spreken voor de wedstrijd. Dit betekent dat we allemaal vanaf 9 uur ’s ochtends zijn uitgenodigd voor chili, beerpong en een gezellig feestje voor de wedstrijd. Het is een prachtige ochtend en we hebben het dan ook erg naar ons zin op het dak van Kate’s gebouw. Wel is het erg apart om om 9 uur ’s ochtends een biertje te openen. Dat is leuk voor een keer maar daar ga ik geen gewoonte van maken! Rond 12 uur lopen we naar het vlakbij gelegen Etihad stadion voor de wedstrijd Essendon vs Brisbane. Aangezien Essendon uit Melbourne komt en ons de gratis tickets aanbiedt, ben ik natuurlijk voor Essendon. De score gaat in de eerste helft gelijk op maar in het derde kwart loopt Essondon over Brisbane heen en hierna is alle spanning uit de wedstrijd. Ik vind Footie best een leuke sport om naar te kijken maar de grootte van de krachtsverschillen zorgen ervoor dat ik ook tijdens deze wedstrijd niet echt gegrepen word. Het is een leuke sport waarin veel gebeurt maar voetbal en basketbal blijf ik toch veel leukere sporten vinden. Na de wedstrijd moet ik de rest van de dag weer aan de slag. Hunter heeft een netwerkkabel op haar kamer en aangezien zij die avond niet thuis is mag ik op haar kamer aan de slag. Zo heb ik toch internet en krijg ik alles wat ik voor maandag moet doen uiteindelijk af. Ik heb het wel erg druk de hele avond en heb dan ook geen tijd om te koken, gelukkig kan ik wederom een gratis maaltijd van het restaurant beneden krijgen!


  • 28 Juni 2015 - 18:10

    Joke Koet:

    Hallo Jip, wat leuk dat ik al je reisverslagen weer heb kunnen volgen.
    Wat heb je veel bijzondere ( en ook wel enge) dingen gedaan, en dat natuurlijk naast je studie
    waar het allemaal om begon...
    Ik wens je heel veel succes met het afronden van de verplichte onderdelen.
    Karin vertelde dat Laura naar je toe komt om samen nog een mooie vakantie te hebben.
    Je zult wel niet kunnen wachten om haar weer in je armen te sluiten, mooie vakantie samen!

    Lieve groet, Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jip

Deze keer hou ik een blog bij over mijn belevenissen in Nieuw Zeeland en Australië. Ik reis eerst twee weken door Nieuw Zeeland om daarna een half jaar in Melbourne te gaan studeren.

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 6832
Totaal aantal bezoekers 56552

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 04 Augustus 2015

Semester in Australië

03 Augustus 2010 - 30 November -0001

Highschool year!

Landen bezocht: