Back in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu Back in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu

Back in Melbourne

Door: Jip Leendertse

Blijf op de hoogte en volg Jip

18 April 2015 | Australië, Melbourne

Nadat we pas op donderdagavond terug zijn gekomen uit Tasmanië moet ik op vrijdagochtend 10 april alweer druk aan de slag. Die middag is de deadline van een schrijfopdracht voor Introduction to Australian Society. Deze opdracht gaat over het bezoek aan de suburb Prahran en na hier de hele ochtend aan gewerkt te hebben, ben ik tevreden met het resultaat, de docent is dat ook want ik krijg 95% voor de opdracht! Die middag heb ik college en eerst bespreken we met de docent uitgebreid waar iedereen heen was op vakantie. Het tweede uur hebben we een erg interessante gastspreker, Peter Phipps. Hij weet de hele klas te boeien met zijn verhalen over Australische cultuur en het ‘donkere’ gedeelte van de geschiedenis rond de Aboriginals. Op een pakkende manier wordt dit ook gelinkt aan de realiteit in andere landen en dit is echt een leerzaam college. Daarnaast krijgen we te horen dat het college van volgende week bestaat uit het bezoeken van een Australian Football wedstrijd en dat we vooraf in de kroeg afspreken! De algemene studentenreactie komt neer op het volgende: ‘Best Class Ever’! Na het gastcollege gaan we met de hele groep naar een Aboriginal Centrum in de buurt. We worden rondgeleid door een Aboriginal die ons nog meer vertelt over de geschiedenis en het leven van Aboriginals toen en nu. Zo horen we onder andere over de littekens die een symbool van wijsheid zijn, de mantels van opossum huiden en verschillende wapens. Dit is erg interessant. Helaas is de stelselmatige onderdrukking van Aboriginals ook onderdeel van het verhaal. Dit is best schokkend om te horen. Voor mijn gevoel is er in Melbourne weinig discriminatie. De enige uitzondering hierop zijn de Aboriginals, de oorspronkelijke bewoners…

Die avond ga ik met Chloe en Kate naar het dakterras van Rory (Canadees) waar we een paar biertjes drinken voor we uitgaan. We gaan naar Perserverance, een soort mix tussen een kroeg en een club op Brunswick Street. Op vrijdagavond is het hier 90’s avond en ze draaien alleen maar old school muziek. Zelfs Helixiaanse klassierers als ‘I want it that way’ komen voorbij en ik heb een superleuke avond. Ik ga uiteindelijk pas rond 3 uur naar huis. Voor Melbourne is dit vrij laat aangezien dit sluitingstijd van de meeste kroegen en bars is. Onderweg naar huis loop ik langs de Carlton gardens en het valt op dat het hier wemelt van de opossums, best apart zo midden in de stad!
Die zaterdag ga ik met Albin naar St Kilda, het is een zonnige dag en de temperatuur is aangenaam genoeg voor een paar uurtjes in de zon. We chillen in het gras naast het strand en drinken een biertje in een leuk restaurant vlakbij de pier. Die avond viert Clémence haar verjaardag in Naked for Satan. Dit is een van de beroemde ‘rooftopbars’ in Melbourne. Vanaf het dak van de bar hebben we een mooi uitzicht over Melbourne en het is een gezellige avond. Ik leer die avond weer wat nieuwe mensen kennen waaronder Julie (Amerikaanse). Het concept van een bar op het dak van een gebouw wordt in Melbourne echt omarmt en is één van de bijzondere eigenschappen van deze prachtige stad.

Op zondag ben ik druk bezig met het bijhouden van mijn financiën (oeps, het geld gaat veel te hard…), maar daar maak ik me niet al te veel druk om want het is elke cent meer dan waard. Hierna spreken we af met de Tasmanië gangers om te lunchen met pizza’s en de foto’s van de reis uit te wisselen. Vervolgens doe ik boodschappen op de markt en daarna ga ik hardlopen. Vervolgens ben ik een paar uurtjes aan het studeren aangezien ik op maandag een tentamen heb. Die avond skype ik nog gezellig met Laura. Het tentamen heb ik op maandagochtend in mijn Global Political Economy college. Het tentamen is niet extreem moeilijk maar sluit voor mijn gevoel niet super bij de stof aan, ik krijg er uiteindelijk een score van 80% voor en daar ben ik dik tevreden mee. Tussen dit college en het volgende college besluit ik naar de kapper te gaan. Dit was hard nodig en had eigenlijk wel een paar weken eerder gemogen… Voordat ik weer naar college ga, lunch ik erg lekker bij een Turkse bakker. Tijdens het volgende college krijg ik te horen dat ik een 8 heb voor de schrijfopdracht van dit vak. Ondanks dat ik een stuk minder hard werk dan in Nederland haal ik toch goede cijfers en dat betekent dat er meer tijd voor leuke dingen is! Na het college ga ik naar de wasserette om mijn was te doen. Verder loop ik wederom hard, zo blijf ik toch nog een beetje sportief bezig.

Na mijn college op dinsdag eten we met een groepje gezellig op de village. Deze dinsdag is echter vanwege een andere reden specifiek het vermelden waard, het is namelijk de laatste keer dat ik me (voorlopig) scheer. Ik heb besloten om mijn baard te gaan laten staan en te zien of ik een fatsoenlijke baard kan laten groeien. De volgende dag is het heerlijk weer en ik besluit naar de botanische tuinen te gaan om daar rond te struinen. De botanische tuinen van Melbourne zijn behoorlijk groot en echt een oase van rust. Het is heerlijk om de hele middag door de tuinen te struinen en op het gras te liggen. Veelvuldig is het geluid van een bel te horen, deze wordt gemaakt door de zogeheten bell miner, een klein vogeltje. Na een paar uur in de botanische tuinen geweest te zijn, fiets ik naar Chapel Street, hier zit namelijk een Rebel. Dit is een sportwinkel en ik ga hierheen om flippers en een snorkel te kopen voor mijn duikcursus die ik over een paar weken ga doen. Deze dingen daar huren kost $50 en nu koop ik voor $50 dollar een set! Die avond ga ik met wat vrienden basketballen op A’Beckett Square. Ik voel me na deze week weer op vakantie in Melbourne, wat een fantastische plek om te wonen.
Die donderdag ga ik langs de market, ik heb een aantal mensen met een fedora hoed gezien en na er af en toe één geprobeerd te hebben ben ik van mening dat deze mij goed staan. Laura, mijn zusje en mijn moeder waren het hier niet helemaal mee eens dus net als met mijn baard grijp ik nu in Melbourne mijn kans! Vervolgens ga ik langs mijn docent voor Entrepreneurial Process om het boek te lenen zodat ik kan leren voor de toets die over twee weken is. Daarna ga ik wederom naar de gratis BBQ op RMIT. Na afloop hiervan speel ik met onder andere Michael een potje volleybal op A’Beckett square. Hierna ga ik thuis een paar uurtjes studeren en aan mijn blog werken. Die avond hebben we afgesproken in Chinatown om hier bij een Chinees uit eten te gaan. We gaan met onder andere de Michaels, Clémence, Albin en Isa (Mexico). Vervolgens ga ik nog even uit met Hunter, Darby en hun vrienden maar ik ben weer redelijk op tijd thuis.
Op vrijdag ga ik hardlopen en werk ik aan mijn blog, voor het college dat ik normaal om 2 uur heb spreken we nu rond 6 uur in de kroeg af! We drinken hier een biertje en lopen daarna richting het stadion. Peter, degene die vorige week het gastcollege gaf, is er ook bij en hij vertelt van alles over de geschiedenis van de sport en het spel zelf. De wedstrijd die we bekijken is Collingwood-St. Kilda. De eerste helft gaat nog enigszins gelijk op maar in de tweede helft maakt Collingwood gehakt van St Kilda. De wedstrijd vond plaats in de Melbourne Cricket Ground (MCG), een enorm stadion met 100.000 zitplaatsen. Er zijn bij de wedstrijd ongeveer 45.000 mensen aanwezig dus het is lang niet vol maar voor hoe leeg het stadion is, is het nog behoorlijk luidruchtig. Na afloop snap ik de regels een stuk beter en tegen het einde begrijp ik zelfs wat er gebeurt. Het is een sport waarin heel erg veel gebeurt maar door de grote van het veld is het soms bijna een beetje saai. Toch is het een leuke sport om naar te bekijken en ik ben blij dat ik naar mijn eerste ‘Footie game’ geweest ben.
Over het bezoek aan de Footie game en de impact van Australian Football heb ik een blog geschreven voor mijn Introduction to Australian Society vak. De docent was hier erg enthousiast over en het is met slechts 300 woorden een stuk beknopter dan de lange verhalen die ik hier vaak online zet. Deze korte Engelse blog is te lezen op de volgende website: https://jipisgoingonanadventure.wordpress.com/2015/04/22/footy/

  • 31 Mei 2015 - 19:55

    Peter:

    Wat krijgen we nou! botanische tuin..... je ouders zijn onder de indruk.
    en langzaam maar zeker een botanische tuin op je kin....
    gaaf hoedje, super stadion!
    Leuk, Jip

  • 03 Juni 2015 - 11:27

    Leni Leendertse:

    Lieve Jip,
    Ook ik ben steeds onder de indruk van alle mooie dingen die je beleeft.
    Heel veel liefs van Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jip

Deze keer hou ik een blog bij over mijn belevenissen in Nieuw Zeeland en Australië. Ik reis eerst twee weken door Nieuw Zeeland om daarna een half jaar in Melbourne te gaan studeren.

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 56551

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 04 Augustus 2015

Semester in Australië

03 Augustus 2010 - 30 November -0001

Highschool year!

Landen bezocht: