Duiken in Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu Duiken in Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jip Leendertse - WaarBenJij.nu

Duiken in Cairns

Door: Jip Leendertse

Blijf op de hoogte en volg Jip

10 Juni 2015 | Australië, Cairns

Op zondag 7 juni ga ik met Marc een dagje Cairns verkennen. We doen het rustig aan en kletsen gezellig bij. ’s Ochtends staan we redelijk vroeg op om een gratis maar bijzonder karig ontbijt te nuttigen in het hostel waarna we over de Esplanade (boulevard) naar een restaurantje lopen. We drinken daar een smoothie en koffie om de dag op een goede manier te beginnen. Vervolgens gaan we naar de lagoon, dit is een openbaar zwembad op de boulevard dat gebruikt kan worden om te zwemmen. In Cairns wil je namelijk niet in de zee zwemmen, er is namelijk kans op krokodillen bij de riviermonding. Daarnaast is het water vrij vies, dit staat in groot contrast met het heldere water dat iets verder van de kust bij het Great Barrier Reef te vinden is. Na in de lagoon gezwommen te hebben en in het zonnetje gelegen te hebben gaan we lunchen bij de lokale sushi train. Dit is een sushi restaurant waar de verschillende gerechten op een lopende band aan je voorbij gaan. Je kiest de gerechten uit die je wil eten en pakt ze van de lopende band. Daarna betaal je voor de bordjes die je hebt verzameld. Na de lunch halen we nog een lekkere smoothie die we buiten de zon opdrinken. We zwemmen nog in de lagoon en gaan dan terug langs het hostel. Het plan voor die avond is om te BBQ’en op één van de openbare elektrische barbecues in Cairns. Eén Britse vriend van Marc, Michael sluit ook aan en we eten een prima avondeten. Bij de barbecues hangt een gezellige sfeer, iedereen kletst met elkaar en leent spullen aan elkaar. Zo hebben wij opeens champignons en ui op onze burger. We drinken een biertje bij de BBQ maar worden hiervoor berispt door de security guard, blijkbaar mag dit niet. Na het avondeten gaan we naar de film San Andreas, deze valt niet tegen en vormt een prima einde van een mooie dag.

Op 8 juni word ik vroeg opgehaald door Sea Divers Den, de komende 3 dagen en 2 nachten verblijf ik met hun boot OceanQuest op de Great Barrier Reef. Eerst gaan we aan boord van een kleinere boot, SeaQuest die ons naar de Reef brengt. Op deze transferboot zijn het niet alleen de mensen die een trip van meerdere dagen doen maar er zijn ook een boel dagjesmensen aan boord. De Reef is ongeveer anderhalf uur varen vanaf de haven van Cairns en de ruige zee zorgt ervoor dat veel mensen op de boot het kotszakje nodig hebben. Zelf begin ik hem ook wel een beetje te knijpen, wat als ik opeens zeeziek word en vervolgens 3 dagen op een boot zit? Gelukkig gebeurt dit niet. De eerste duiken van de tocht doen we ook vanaf deze transferboot en dat is niet heel comfortabel, er zijn eigenlijk teveel mensen op de boot. Je duikt altijd in tweetallen maar kan eventueel extra betalen om met een groepje en een instructeur te duiken. Mijn eerste duik doe ik samen met een Ierse jongen die al wat meer duikervaring heeft en dit is geen daverend succes. Hij heeft vanwege zijn grotere duikervaring een rustigere ademhaling onder water en gebruikt dus minder lucht dan ik. Als gevolg daarvan zullen we eerder klaar zijn met deze duik en dat is voor hem natuurlijk wel vervelend. Vervolgens probeer ik mijn masker iets minder strak te doen en deze schiet helemaal los. Ik probeer dit naar mijn ‘buddy’ te signaleren maar het lukt niet om het te fixen zonder eerst naar de oppervlakte te gaan.
Ondanks dat het koraal op het rif zelf ontzettend mooi was, heb ik niet optimaal van deze eerste duik kunnen genieten.

Het lijkt me daarom handig om mijn tweede duik onder begeleiding van een instructeur te doen. Ondanks dat dit duurder is besluit ik om me hiervoor op te geven. Als de indeling van de instructeurs bekend gemaakt wordt, blijk ik echter niet ingedeeld te zijn. Als ik dit wil aangegeven, zegt een Australische man dat ik wel met hem kan duiken. Zijn naam is Luke en hij blijkt al duizenden keren gedoken te hebben. Luke was vroeger een duiker in de Australische marine en heeft daarna zelfs een tijdje als duikinstructeur op de Reef gewerkt. Ik krijg een grote tank zodat ik wat langer onder water kan blijven, dit verlengt mijn duiktijd naar ongeveer 35 minuten. Deze duik verloopt een stuk soepeler, het duiken met iemand met zo veel ervaring is een stuk ontspannener en Luke is een ontzettend aardige man. Hij vindt het ook totaal niet erg om iets korter onder water te blijven en dankzij al zijn ervaring is hij erg goed in het vinden en zien van het aanwezige onderwaterleven. Hier ga ik de komende duiken nog veel profijt van hebben. Zo zien we tijdens deze mooie duik al zeeschildpadden! Hierna moeten we echter eerst overstappen naar de grotere overnachtingsboot, dit doen we rond half 3. Eenmaal op deze boot aangekomen is het echt een verademing, de boot is ongeveer 3 keer zo groot en er zitten minder dan de helft van het aantal mensen op. Er is dus gewoon weer lekker veel ruimte voor iedereen. Op de boot is er een vast dagritme waarin de drie maaltijden en 5 duiken op bepaalde tijden zijn ingedeeld. Daarnaast is er ’s middags nog wat tijd om op het dek te ontspannen.

Ik slaap in een cabine met een aardige Duitse jongen, Simon. Nadat we ons op de kamer geïnstalleerd hebben is het tijd voor de derde duik van de dag. Tijdens deze duik is Luke wederom mijn duik buddy en we bekijken weer een tijdje een zeeschildpad en zien ook de uit Finding Nemo bekende anemoonvissen! Na het avondeten gaan we nog een keer het water in. Inmiddels is het al donker dus dit is mijn allereerste night dive. Ik heb nog nooit een nachtduik gedaan en daardoor moet ik onder begeleiding van een officiële instructeur duiken. We duiken met een groepje en dit is wat minder, met zijn vieren zwemmen we elkaar in de weg en ik krijg een aantal keer een flipper in mijn gezicht. De nachtduik zelf is een bijzondere ervaring, we zienheel veel giant travellys, grote zwarte roofvissen die het licht van onze zaklampen gebruiken om te jagen maar rond de boot zien we ook een aantal haaien! Tenslotte zien we een grote ‘yellow spotted moray’ een megalange en dikke vis die enigszins op een paling lijkt. De Reef ziet er ’s nachts heel anders uit dan overdag en het is een gaaf om het ook zo te zien. Die avond drink ik nog een paar biertjes in de bar op de boot met Luke en Kenny (een Amerikaan) en dit is best gezellig. Hierna val ik als een blok in slaap, dat duiken is vermoeiend!

De volgende dag staan we al vroeg op voor de eerste duik van de dag, we beginnen met duiken vlak voor de zon op komt en terwijl we in het water zijn begint het dus licht te worden en tijdens de duik zien we de Reef ontwaken en dit is echt een prachtig gezicht, overal om ons kijken visjes stiekem uit hun stukje koraal om te kijken of de kust veilig is om naar buiten te zwemmen! Hierna volgt een lekker ontbijt waarbij we onder andere eieren, hashbrowns en worstjes kunnen nuttigen! Hierna is het tijd voor de tweede duik van de dag en hiervoor varen we naar een ander rif toe. We verlaten het Norman Reef om nu 2 duiken op Saxon Reef te doen. De eerste van deze twee duiken is de mooiste die ik tijdens de trip zal doen. Het is nog vroeg in de ochtend en dit zorgt ervoor dat zowel nacht als dagvissen wakker kunnen zijn. Luke en ik hebben als eerste onze uitrusting aan en gaan daarom ook als eerste het water in. We hebben de keuze tussen links of rechtsaf langs het rif zwemmen. Wij gaan links terwijl achter ons alle 20 tot 30 andere duikers rechtsaf gaan. Dit zorgt ervoor dat het erg rustig is en we zien dan ook heel veel vissen. Het koraal is echt indrukwekkend en tussen al deze kleurenpracht zien we ook een rog met blauwe stippen op zijn rug. De echte pracht van deze duik zit hem echter in het aantal haaien dat we zien! Dit zijn er namelijk 7, voor een duik overdag is dit echt heel uniek en het is dan ook een gave ervaring. Het lukt Luke zelfs om mij op de foto te zetten met één van de haaien! Op de terugweg ontdekt Luke nog een grot waar 2 vrij grote (ongeveer 2 meter) haaien in liggen te slapen, een spectaculair gezicht. Dit was echt fantastisch!

Tijdens de hierop volgende duik slaan we rechtsaf en hier kunnen we vooral genieten van heel veel mooi koraal en we zien ook baramundi cods, een mooie en schijnbaar bedreigde vissoort. Ik voel me inmiddels nog comfortabeler in het water en dit zorgt ervoor dat ik langer met de lucht in mijn tank kan doen. Tijdens deze duik lukt het zelfs om 47 minuten onder water te blijven! Hierna volgt een lekkere lunch en een paar uur relaxen op het dek. Terwijl we dit aan het doen zijn, maak ik praatjes met een aantal andere duikers en af en toe zien we een schildpad naar het oppervlakte komen. Het weer is helaas niet super maar af en toe komt er een zonnetje door en dan is het erg lekker. Het leven op de boot bestaat uit rusten, duiken en eten en dit bevalt me wel! Tijdens de vierde duik van de dag duikt Ralph (Zwitser) met ons mee. We zien deze keer een giant moray die zijn hoofd uit een grot steekt en hij is met zijn tong uit zijn mond aan het sissen, erg gaaf! Na het avondeten volgt de laatste duik van de dag, deze nachtduik doe ik samen met Ralph en Luke en we zien wederom veel Giant Travellies. Verder zien we een erg mooie kreeftensoort met super lange voelsprieten. Als we onze safety stop maken, zwemmen er wederom een aantal haaien om ons heen. Wat een machtige beesten zijn dit! Na deze duik gaan we wederom naar de bar voor een aantal biertjes en daarna is het weer bedtijd. Ik heb een lekker bed en het wiegen van de boot zorgt ervoor dat ik echt fantastisch slaap!

De volgende dag is mijn laatste dag duiken alweer aangebroken. Op mijn laatste dag duik ik eigenlijk elke keer met mijn kamergenoot Simon, hij heeft de eerste twee dagen zijn duikbrevet cursus gedaan en het is wel leuk om te merken dat ik door de dagen hiervoor iets meer ervaring heb en nu degene ben die wat lucht overhoudt en wat meer vissen eerst zie. Tijdens de eerste duik van de dag zien we de Reef wederom wakker worden en in dit proces zien we zeeschildpadden, een haai en trompetvissen. Het is wederom een erg mooie duik en ik geniet van de onderwaterwereld. Tijdens de tweede duik van de dag zwemmen we in een soort fjord van koraal, aan beide kanten zijn er steile wanden die ongeveer tot het oppervlakte doorlopen en daartussen zwemmen wij in de prachtige onderwaterwereld. Tijdens de derde en laatste duik van de dag zien we wederom een blauw bevlekte rog maar het hoogtepunt van deze duik is het koraal. Op de terugweg naar de boot zwemmen we op ongeveer 5 meter onder het wateroppervlakte en de zon schijnt op dat moment fel. Dit zorgt ervoor dat alle kleuren in het koraal nog feller naar voren komen en dit is een prachtig gezicht! Hierna is het tijd om weer aan boord van de kleine boot te gaan en terug naar Cairns te varen. Het duiken was echt een super fantastische ervaring waar ik ontzettend van genoten heb.

In Cairns drink ik nog een biertje met Marc en we eten bij een Aziatische selfservice stand. Je kiest hier een bord en hier mag je zoveel op doen als je wilt. Marc en ik nemen dit veel te serieus en scheppen allebei veel meer eten op dat we op kunnen. Het smaakt ook niet heel lekker dus we gooien uiteindelijk ons halve bord weg. Het bord ziet er dan nog bijna vol uit…

  • 14 Augustus 2015 - 17:45

    Peter:

    Wat schitterend, Jip. Je verhaal leest alsof ik meezwem.
    Wat een ervaring!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jip

Deze keer hou ik een blog bij over mijn belevenissen in Nieuw Zeeland en Australië. Ik reis eerst twee weken door Nieuw Zeeland om daarna een half jaar in Melbourne te gaan studeren.

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 56564

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 04 Augustus 2015

Semester in Australië

03 Augustus 2010 - 30 November -0001

Highschool year!

Landen bezocht: